Média

Még az idén megindulhat a közlekedés az Y-hídon


Közeledik a NIF Zrt. beruházásában zajló miskolci fejlesztés vége, az új körforgalmú csomópont, a Vörösmarty utca négysávosítása, illetve az Y-híd építése 2022. október végére készül el.



Elérhető közelségbe került a Miskolcon megvalósuló Y-híd építésének és az azt övező komplex, közlekedésre ható projekt befejezésének dátuma. Habár időközben további elemekkel bővült a projekt, így ezekkel a plusz fejlesztésekkel némiképp módosult a teljes projekt teljesítése, az eredeti műszaki tartalom szerinti

  • új körforgalmú csomópont,
  • valamint a Vörösmarty utca négysávosítása,
  • illetve az Y-híd építése 2022. október végére készül el.

Ezt követően lefolytatják az elkészült létesítmények forgalomba helyezési eljárását, majd ennek eredményes lezárását követően

a gépjárművel közlekedők várhatóan 2022. december elején vehetik igénybe az elkészült létesítményeket.

Az új projektelemek kivitelezése, vagyis a Kisfaludy utcai vasúti híd felújítása és a mellé kerülő kerékpáros-híd véglegesen 2023 tavaszára készülhet el.

Cikkünkben sorra vesszük az egyes projektelemek aktuális állapotát a beruházó, NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által közölt információk alapján.

A hídról már csak az aszfalt kopóréteg és a korlátok hiányoznak

Mint ismeretes, a kivitelezési munkát fővállalkozóként a HE-DO Kft. nyerte el mintegy nettó 13,5 milliárd forint értékben. A teljes projekt II. ütemére a KM Építő Kft. alvállalkozóként nettó 7 milliárd forint értékben kötött vállalkozási szerződést az Y-híd műtárgy kivitelezési munkái kapcsán. A nem mindennapi híd terveit a Speciálterv Építőmérnöki Kft. készítette el. A híd támfalai előregyártott elemekből készültek, amelyeket a CLC Construct Kft. a helyszínen állított össze.

Az Y-híd szerkezete már teljes egészében elkészült, a dilatációs szerkezeteket szintén beépítették. 2022. május közepén terítették az aszfalt kötőréteget a híd hosszú ágán, a pályalemezre.

A hídszerkezet Kisfaludy ágán a támfalak monolit koszorúinak készítése, valamint a hídfő mögötti töltés építése zajlik. A híd – mint legnagyobb projektelem – befejezéséhez az alábbi munkák elvégzése szükséges:

  • az Y-hídon aszfalt kopóréteg terítése,
  • a szalag és gyalogos korlátok elhelyezése,
  • forgalomtechnikai jelzés festési munkái.

A gyalogos közlekedést biztosító felvonók és lépcsők munkái a végéhez közelednek, melyek befejezését követően elkezdődhetnek a gépészeti munkák is.

A kivitelező folyamatosan végzi a közvilágítási oszlopok, valamint a pálcás védőkorlátok építését is.

Ezzel egyidejűleg haladnak a híd körüli szervizutak útépítési munkái, a P+R parkoló kiépítése befejeződött, valamint az aszfaltburkolat legfelső, kopóréteg szintje szintén elkészült.

A szervizutakon jelenleg a védőréteg és szegélyépítési munkák, illetve aszfaltozási munkák zajlanak, ezzel párhuzamosan a csapadékcsatorna építési munkákkal foglalkoznak. Minden munkafolyamatot az ütemtervnek megfelelően végez a kivitelező.

Nyár végén helyére kerül a kerékpáros híd szerkezete

A város kerékpáros hálózata új elemmel bővül, amellyel kerékpáros összeköttetés születik a meglévő Szinva-part kerékpáros főhálózat és Miskolc kertvárosias településrésze, Martinkertváros között.

Az Y-híddal és a Kisfaludy utcai műtárggyal párhuzamosan, a 80. számú vasútvonal fölötti kerékpáros hidat is magában foglaló kerékpáros közlekedési útvonal tervezése befejeződött. A vonatkozó terveket - akárcsak a fő projekt kapcsán - a Speciálterv Kft. készítette, a kivitelezési feladatok ellátására a KM Építő Kft. nyert megbízást.

Miután a hatóság 2022. júniusában jóváhagyta a kiviteli terveket, megkezdődött az építési munkák előkészítése és megszervezése.

A Martinkertváros felé vezető kerékpárutat alátámasztó támfalak alapozása elkészült, így a felmenő szerkezet elemeinek elhelyezése megkezdődött. Várhatóan 2022. augusztus végén a felújítás alatt álló, meglévő közúti felüljáró mellé az új kerékpáros híd szerkezete is a helyére kerül.


Megvalósulhat idén a Kisfaludy utcai vasút feletti hídon való közlekedés is

A Technológiai és Ipari Minisztérium jogelődje az Innovációs és Technológiai Minisztérium elrendelésének megfelelően a projekt részeként felújítják a Kisfaludy utcai vasúti felüljárót is.

A tervezés várhatóan 2022. júliusában befejeződik és megkezdődhetnek a felüljáró felújítási munkái, amelyek teljes egészében 2023. II. negyedévére készülhetnek el.

Azonban a NIF Zrt. célja, hogy

 az Y-híd decemberi megnyitását követően már a gépjármű forgalom által használt területen szabadon, lényegi korlátozások nélkül lehessen közlekedni.

A Vörösmarty utca átmenetileg zsákutcává vált

A Vörösmarty utca négysávosítása kapcsán az alábbi munkák történnek: a Vörösmarty utca északi oldalán elkészültek a szélesítés földmunkái, valamint az útszegélyzési munkálatok. A kivitelező elvégezte az útpályaszerkezet kiegyenlítő aszfaltrétegének terítését és folyamatban van a kötőréteg aszfaltozási munkája is. Zajlanak a forgalomirányító berendezések telepítésének előkészítési munkái.

Az ideiglenes forgalmi rend bevezetésével a Vörösmarty utca átmenetileg zsákutcává vált, mert a Király utca irányából az utcát lezárták, amely a második forgalomterelési ütem során is fennáll majd egészen a kivitelezés befejezéséig.

Megkezdődött körforgalom építésének második üteme

Az utóbbi idők legkomplexebb, Miskolcot érintő infrastrukturális beruházása az Y-híd megvalósítása, a Vörösmarty utca négysávosítása és a turbó körforgalom megépítése, melynek során már a turbó körforgalom útépítési feladatai is hangsúlyossá váltak.

2021 októberében meg is kezdődtek a Vörösmarty és Király utcák kereszteződésébe tervezett jelzőlámpás forgalomszabályozású, háromsávos turbó körforgalom munkálatai.

2022. március 6-án a projekt kivitelezéséhez szükséges mértékben, 2×1 sávra szűkült a Király utca a Vörösmarty utcai csomópontban, a Vörösmarty utca pedig zsákutcává vált mind a Soltész Nagy Kálmán utca, mind pedig a Corvin utca felől. Ez azt is jelenti, hogy megszűnt a Király utcáról a Vörösmarty utcára történő lekanyarodás lehetősége is.

A körforgalom építése két ütemben zajlik:

  • Az építés első ütemében a forgalmat a Király utca Budapest felé vezető oldalára terelték át. Ez idő alatt megépült a körforgalom keleti (Y- híd felőli) oldala és a nyugati (belváros) felőli oldal egy része is aszfalt kötőréteg szintig.
  • A második forgalomkorlátozási és építési ütem 2022. július 17-én kezdődött, ekkor a Király utca forgalmát a már elkészülő keleti oldali (Y-híd felőli) fél körpályára terelik át és megépülnek a körforgalom hiányzó részei, illetve kiépítik a körforgalom középszigetét is.