Média

Különleges legó-kockák segítik a miskolci Y-híd projektjét


A CLC Construct előregyártott támfal elemeivel épül a háromágú átjáró; megnéztük, hogyan zajlik a helyszínen készülő óriáskockák előállítása.



Legutóbb múlt hónapban írtunk a miskolci tehermentesítő út és az Y-híd kivitelezéséről. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházását a HE-DO Kft. kivitelezi a Speciálterv Kft. által készített tervek alapján, ezen belül a műtárgyépítési feladatokat a KM Építő Kft. végzi.

Az egész város közlekedésére kiható projekt keretében többek közt megépül a Martinkertváros felé vezető „Y” alakú híd, így az ott élők gyorsabban juthatnak el a belvárosba, és egyszerűbbé válik a Tiszai pályaudvar megközelítése is.

A híd építésének egyik különlegessége, hogy támfalai előregyártott elemekből készülnek, melyeket a helyszínre telepített szabadtéri betonüzemben gyártanak.

Fotók: Bernát Benjámin/magyarepitok.hu


Erről a különleges technológiáról beszélgettünk a gyártást végző CLC Construct Kft. főmérnökével, Katus Krisztiánnal. Bevezetésként a szakember ismertette, hogy az elemeket a hídra vezető út fel-és lehajtó ágainál építik be.
 

Az előregyártott elemek óriási legó-kockákra emlékeztetnek

Katus Krisztián hozzátette, a munkák megkezdése előtt meghatározták a beton minőségét: a jelenleg alkalmazott recept közel háromhetes próba eredményeképp született meg. A próbaöntéseket követően a gyártást a tavalyi év decemberében kezdték meg a helyszíni üzemben. Jelenleg 32 sablonnal dolgoznak, amelyek egy nap alatt ideális esetben, akár 64 elem elkészítését teszik lehetővé.

Az elemek kialakítása a szakember szavait idézve legó-kockákra emlékeztet, összeállításuk is a népszerű építőjátékéhoz hasonlatos.

Az építőiparban egyre jobban teret hódító előregyártás a hídépítésben nem számít újdonságnak, ugyanakkor a helyszínre telepített beton üzemben készülő támfal elemek felhasználása egy újabb mérföldkőnek számít. Ezt a forradalmi technológiát korábban leginkább mezőgazdasági épületek esetében használták.

A szakember a technológia előnyeivel kapcsolatosan megjegyezte, hogy az elemek újra felhasználhatók, így amikor idővel a műtárgy fejlesztésére kerülne sor, ezek az időtálló darabok bárhol máshol alkalmazhatók akár súlyként, akár elválasztó elemként. Előnye továbbá, hogy az előregyártásnak köszönhetően gyorsabb építést tesz lehetővé, és esztétikusabb kialakítást eredményez.
 

Az elemek gyártása a többi munkafolyamattal párhuzamosan zajlik

A gyártás során az összes munkafolyamat egy helyszínen, koncentráltan történik így kevésbé befolyásolják azt az időjárási körülmények, mint a hagyományos betonozási technikák esetében. Előnye, hogy emellett, párhuzamosan tud zajlani a hídszerkezet építésével.

A támfalak megépítéséhez közel 3000 betonelemet szükséges legyártani, amelynek a harmada már készen van.

Az előregyártott betonelemeknek akárcsak a híd több elemének szigorú elvárásoknak kell megfelelniük. A gyártó CLC-Construct és a tervező, valamint a generálkivitelező szakemberei folyamatos szoros kapcsolatot tartanak fenn.

A helyszíni gyártáshoz nincs szükség nagy létszámú munkaerőre, kevesebb mint fél tucatnyian végzik a munkát a telepen. A rutinos és összeszokott csapat a technikai kihívásokra is azonnal reagálni tud.

Az elemeket várhatóan az elkövetkező hetekben építik be a HE-DO és a KM Építő szakemberei az első támfalszakaszba.